Wprowadzona możliwość zmiany sprzedawcy i dostawcy prądu bardzo pozytywnie wpłynęła rynek, głównie dla konsumentów była to zauważalna różnica. Dzięki zmianom, wiele firm pojawiło się na rynku i wprowadziło konkurencyjność tak zwanym wielkim graczom.
Większość konsumentów decydując się na zmianę zaczęła płacić tańsze rachunki. Nie będziemy mówić, że proces zmiany jest bez wad, ale na pewno warty przemyślenia. Dalsze informacje wraz z podziałem wad i zalet w tym artykule.
Zaczynając od początku procesu, tak jak wspomniałem, nie jest on bez wad, co pokazują niezbyt przychylne komentarze i opinie internautów. Wynika to głównie z braku informacji lub przekazania ich poprawnie przez dostawców, którzy są nowymi na rynku. Tutaj ważna uwaga dla konsumentów, powinni oni przede wszystkim dokładniej sprawdzić firmę oferującą zmianę oraz przeczytać umowę sprzedaży energii i dokładnie przeanalizować taką ofertę.
Obecnie możliwość zmiany sprzedawcy prądu, cieszy się coraz większą popularnością. Poniżej przedstawiamy wady i zależy takiej zmiany. Zalety:
Nowy sprzedawca może zaoferować niższą stawkę za energię elektryczną czynną, dzięki czemu rachunek za prąd może stać się znacznie niższy. Największe oszczędności wskutek zmiany sprzedawcy mogą osiągnąć klienci biznesowi, czyli odbiorcy należący do grup taryfowych A, B lub C. W zależności od ilości pobieranej przez nich energii elektrycznej, atrakcyjności oferty i wyboru taryfy, mogą oni zaoszczędzić nawet 30% na rachunkach za energię. W przypadku domu jednorodzinnego lub mieszkańców bloku, czyli odbiorców należących do grup taryfowych G, oszczędności w wyniku zmiany sprzedawcy prądu również są możliwe. W tym wypadku rachunek za prąd może zostać obniżony zwykle o kilka procent, co przekłada się na oszczędności rzędu kilkudziesięciu złotych rocznie. W skrajnych przypadkach gospodarstwa domowe mogą zaoszczędzić kilkaset złotych rocznie, szczególnie przy dużym poborze energii elektrycznej i odpowiednim wyborze nowej taryfy.
przeczytaj również: Jak płacić mniejsze rachunki za prąd w domu?
Procedura zmiany sprzedawcy nie jest skomplikowana. Odbiorca może dokonać zmiany sprzedawcy samodzielnie w kilku krokach, jednak najprostszym rozwiązaniem jest podpisanie przez odbiorcę upoważnienia, dzięki któremu nowo wybrana firma może załatwić prawie wszystkie formalności za niego. Wówczas, sam odbiorca musi jedynie dokonać odczytu stanu licznika i rozliczyć się z dotychczasowym sprzedawcą, a nowy sprzedawca będzie reprezentował odbiorcę przed dystrybutorem. Zgodnie z ustawą, cały proces zmiany sprzedawcy powinien wynosić maksymalnie 30 dni w przypadku pierwszej zmiany i 14 dni dla kolejnej. Czas ten może jednak ulec wydłużeniu, w zależności od okresu wypowiedzenia i czasu trwania umowy z dotychczasowym sprzedawcą.
Zmiana sprzedawcy prądu stała się prawem (od 2007 roku) każdego odbiorcy energii elektrycznej, a sam prąd – towarem. W związku z tym odbiorcy mogą dowolnie wybierać spółki handlujące energią elektryczną i nie ponoszą przy tym żadnych kosztów. Wyjątek mogą stanowić jednorazowe opłaty aktywacyjne, w wysokości maksymalnie kilkudziesięciu złotych, które mogą zostać naliczone przez niektórych sprzedawców. Z dodatkowymi kosztami mogą się również spotkać klienci biznesowi pobierający dużą ilość prądu (należących do grup taryfowych A i B), w przypadku potrzeby wymiany licznika.
Tak jak wspomnieliśmy na początku zmiana sprzedawcy prądu ma pozytywny wpływ na ogólne ceny za energię czynną dla odbiorców końcowych na rynku w Polsce. Taka możliwość napędza firmy handlujące energią elektryczną do konkurowania ze sobą i walki o klientów, co w konsekwencji skutkuje obniżaniem stawek za prąd. Dzięki temu, oprócz dużych firm energetycznych, na rynku pojawiło się wiele innych, mniejszych firm oferujących często równie lub bardziej atrakcyjne ceny za kWh energii elektrycznej.
Rynem obserwujemy od 2012 roku, wtedy to powstała nasz spółka, branże znamy już na tyle dobrze aby móc wybrać najlepszego dostawcę energii dla każdego Klienta.
Wspominaliśmy, że system nie jest bez wad, dlatego poniżej, przedstawiamy kilka z nich.
dwie faktury
Zmiana sprzedawcy prądu skutkuje często otrzymywaniem dwóch faktur za prąd, czyli osobno za dystrybucję i sprzedaż energii elektrycznej czynnej. Jedną fakturę wystawia wówczas Operator Systemu Dystrybucyjnego, a drugą – nowy sprzedawca. Od 2014 r. istnieje jednak możliwość zawarcia umowy kompleksowej z nowym sprzedawcą, dzięki czemu odbiorca może dostawać jedną fakturę za prąd, nawet jeśli sprzedawca i dystrybutor nie należą do tej samej grupy kapitałowej. Należy tylko zwrócić uwagę, czy nowy sprzedawca ma zawartą odpowiednią umowę z danym dystrybutorem.
wymiana liczników
Przy pierwszej zmianie sprzedawcy przez duże firmy, które pobierają dużą ilość energii elektrycznej, czyli należące głównie do grup taryfowych A i B, może być wymagane dostosowanie układów pomiarowo-rozliczeniowych (liczników). W przypadku pierwszej zmiany, sprzedawcy prądu dla firmy, może być ona konieczna. W tym wypadku obowiązek wymiany liczników spoczywa na odbiorcy i to on ponosi związane z tym koszty. Na szczęście, przy każdej następnej zmianie sprzedawcy nie będzie to już wymagane.
czas
Poszukiwanie lepszego sprzedawcy może być czasochłonne. O ile sam proces zmiany sprzedawcy prądu jest dość szybki i prosty, o tyle wybór samego sprzedawcy może być czasochłonny. Najpierw należy porównać oferty wielu różnych firm, np. przy pomocy kalkulatora dostępnego na stronie internetowej sprzedawcy lub na podstawie przygotowanych przez niego oferty. Należy również dokładnie przeczytać wszelkie regulaminy i umowy, obliczyć samodzielnie stawki za kWh i zwrócić uwagę na inne koszty, aby rachunek za prąd u nowego sprzedawcy był faktycznie niższy niż dotychczas.
Przeczytaj również: Tańszy prąd w 2020 roku – czy jest to możliwe?