Fani elektrycznych aut czekają na wprowadzenie dopłat, niestety rząd ociąga się z wprowadzeniem tych ulg. Warto być na bieżąco i rozejrzeć się za możliwością uzyskania dofinansowania w swoim regionie. Jakie województwa wprowadzają dopłaty do elektrycznych samochodów?
W województwie zachodniopomorskim dotacje w formie umorzenia części pożyczki wynoszą nawet do 30 tys. zł, a pożyczkę można dostać również na elektryczny skuter czy rower. W wielu województwach o preferencyjne pożyczki z częściowym umorzeniem mogą starać się też przedsiębiorcy.
Ministerstwo Klimatu pracuje nad rozporządzeniem, które określi poziom dofinansowania dla osób fizycznych kupujących elektryczne auta. Początkowo miało to być nawet do 37,5 tys. zł, przy górnym limicie ceny auta 124 tys. zł. Przygotowane w ubiegłym roku przez resort energii stawki uznano za zbyt wysokie i prawdopodobnie ostatecznie dotacje będą 2 razy niższe. Prace nad nowelizacją rozporządzenia obejmują też uproszczenie procedur, ograniczenie fiskalizacji oraz wprowadzenie wniosków elektronicznych i papierowych. Projekt nowego rozporządzania Funduszu Niskoemisyjnego Transportu resort klimatu miał przygotować w kwietniu. Niestety, tak się nie stało.
Okazuje się, że nie wszyscy muszą czekać na decyzję Ministerstwa Klimatu, w niektórych województwach można już teraz sięgać po dotacje na zakup elektrycznego pojazdu. Warunki dofinansowania są zachęcające, ograniczeniem jest jednak miejsce zamieszkania.
Tak! Mieszkańcy województwa zachodniopomorskiego mogą do końca czerwca 2020 roku składać wnioski o dofinansowanie ich proekologicznych wydatków. Program pożyczek dla osób fizycznych uruchomił w połowie kwietnia WFOŚiGW w Szczecinie. Budżet to aż 3 mln zł. Lista dofinansowanych przedsięwzięć obejmuje między innymi zakup pojazdów o napędzie elektrycznym.
Finansowane pojazdy muszą być fabrycznie nowe i muszą posiadać pisemną, minimum 2 letnią gwarancję producenta. Dofinansowany pojazd musi zostać zarejestrowany na terenie województwa zachodniopomorskiego, ale nie dotyczy to pojazdów niewymagających rejestracji. Z programu można dostać dofinansowanie także na elektryczne skutery i rowery elektryczne. Co ciekawe, jako załączniki do wniosku składa się oświadczenie o zamieszkaniu na terenie województwa zachodniopomorskiego – tu musi być stałe miejsce zameldowania.
Maksymalny koszt kwalifikowany w przypadku pojazdu elektrycznego wynosi 150 tys. zł. Nie jest to górny limit cenowy auta, a tylko limit, do jakiego można wziąć z WFOŚiGW preferencyjną pożyczkę na jego zakup. Koszt kwalifikowany w przypadku skutera wynosi 15 tys. zł, a roweru – 7 tys. zł. Ważne, że finansowany jest nie tylko zakup pojazdu, ale też akcesoriów niezbędnych do jego eksploatacji (np. kabla do ładowania, ładowarki garażowej). Do wniosku o pożyczkę należy dołączyć kartę katalogową lub ofertę cenową pojazdu, która zawiera informacje techniczne, parametry baterii i wykaz akcesoriów.
Zgodnie z zasadami udzielania dofinansowania obowiązującymi w WFOŚIGW w Katowicach fundusz finansuje też zadania związane z elektromobilnością, w tym wymianę przez osoby prawne pojazdów na pojazdy elektryczne. Dofinansowanie na ten cel udzielane jest na zasadach ogólnych, tj. preferencyjnej pożyczki z możliwością jej częściowego umorzenia. Warunkiem uzyskania dofinansowania jest likwidacja aktualnie eksploatowanego pojazdu i zakup pojazdu o napędzie elektrycznym.
O umorzenie może się starać każdy, w szczególności ktoś , kto zrealizował zadanie zgodnie z umową, zachował jego efekty ekologiczne oraz dokonał terminowej spłaty co najmniej 50% wykorzystanej pożyczki. Kwota umorzenia nie może przekroczyć jednak 3 mln zł.
Jak się okazuje, także w innych WFOŚiGW udzielane są pożyczki na proekologiczne przedsięwzięcia, w tym zakup pojazdów elektrycznych oraz budowę, zakup i montaż stacji do ładowania. Dotyczy to spółek prawa handlowego i innych podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Taka możliwość istnieje w województwie świętokrzyskim i warmińsko-mazurskim.
Pożyczki udzielane przez WFOŚiGW mają preferencyjne oprocentowanie, zwykle 2-3% i można starać się o ich częściowe umorzenie. Nie ma górnego limitu środków, o jakie można wnioskować, za to są zwykle limity umorzenia. Jak podaje WFOŚiGW w Kielcach, w przypadku podmiotów sektora finansów publicznych i przedsiębiorców świadczących usługi transportu osobowego umorzenie może wynieść do 15 %, a dla pozostałych przedsiębiorców – do 10% pożyczki.
W pozostałych województwach WFOŚiGW nie chwalą się dofinansowaniem zakupu pojazdów elektrycznych i głównie skupiają się na realizacji programu Czyste Powietrze. WFOŚiGW w swoich programach skierowanych do przedsiębiorstw i jednostek samorządu terytorialnego mają jednak wpisane wsparcie transportu przyjaznego środowisku. Warto więc śledzić ogłaszane przez fundusze nabory oraz bezpośrednio próbować dowiedzieć się, czy jest szansa na uzyskanie dofinansowania i umorzenie potem części pożyczki.
Przeczytaj również: Produkcja i zysk z energii z fotowoltaiki!