W ostatnich tygodniach, uruchomione zostały nabory na dotacje do budowy infrastruktury pojazdów elektrycznych i tankowania wodorem. W listopadzie pojawił się nowy projekt rozporządzenia regulującego kwestie powyższego wsparcia na budowę infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Znowelizowana została również, ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
Cele klimatycznie w Unii Europejskiej określone w Europejskim Zielonym Ładzie, czy negocjowanym pakiecie „Fit for 55” zakładają redukcje emisji gazów cieplarnianych, co przekłada się na konieczność rozwoju elektromobilności. Transport odpowiada za 1/4 wszystkich emisji gazów cieplarnianych w Unii Europejskiej, z czego 72% to emisje w transporcie drogowym. W dalszym ciągu transport drogowy bazuje w zdecydowanej większości na pojazdach spalinowych, co wiąże się nierozerwalnie z kwestią niskiej dostępności infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych – przejście na gospodarkę zeroemisyjną w perspektywie nadchodzących lat wydaje się więc istotnym wyzwaniem.
Komercyjne stacje ładowania pojazdów?
Od ponad roku, trwają prace nad projektem rozporządzenia MKiŚ w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy publicznej na infrastrukturę do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastrukturę do tankowania.
Program przewiduje możliwość udzielenia pomocy w formie bezzwrotnej dotacji na:
- utworzenie punktu ładowania o mocy nie mniejszej niż 22 kW, który nie jest zainstalowany na ogólnodostępnej stacji ładowania, do 25% kosztów kwalifikowalnych;
- budowę/przebudowę ogólnodostępnej stacji ładowania o mocy nie mniejszej niż 50kW, wyposażonej w co najmniej 2 punkty ładowania, z czego co najmniej 1 umożliwia świadczenie usługi ładowania prądem stałym i ma moc nie mniejszą niż 50 kW. Dla stacji o mocy od 50 do 150 kW możliwa pomoc to do 30% kosztów kwalifikowalnych, a dla stacji o mocy powyżej 150 kW, do 50% kosztów kwalifikowalnych;
- budowę/przebudowę stacji wodoru, pomoc nie może przekroczyć 50% kosztów kwalifikowanych.
Przewiduje się możliwość zwiększania intensywności pomocy, jeżeli ogólnodostępna stacja ładowania o mocy co najmniej 50 kW ale mniejszej niż 150 kW jest usytuowana w gminie, w której w przedostatnim roku kalendarzowym poprzedzającym rok, w którym został złożony wniosek o udzielenie pomocy:
- liczba mieszkańców nie przekraczała 100 000
lub
- zostało zarejestrowanych mniej niż 60 000 pojazdów samochodowych,
lub
- mniej niż 400 pojazdów samochodowych przypadało na 1000 mieszkańców.
Budżet programu wynosi 870 mln zł, ma być realizowany w latach 2021-2028, przy czym podpisywanie umów będzie się odbywać do 31.12.2025 r., a wydatkowanie środków finansowych potrwa do 15.12.2028 r.