Program „Mój Prąd” skierowany jest do gospodarstw domowych, które zainwestowały bądź zamierzają inwestować w instalacje fotowoltaiczne. Elektrownie o mocy od 2 do 10 kWp będą mogły otrzymać bezzwrotna dotację do 50 % kosztu kwalifikowanego nie więcej jednak niż 5000 zł na jedna instalację.
Najważniejsze założenia programu „Mój prąd”:
- Jeżeli wnioskodawca otrzymał dofinansowanie lub jest w trakcie realizacji inwestycji fotowoltaicznej w ramach innego programu, nie może ubiegać się o ponowne wsparcie w ramach programu „Mój Prąd”;
- Instalacja PV obejmuje panele fotowoltaiczne z niezbędnym oprzyrządowaniem;
- Beneficjentem programu jest osoba fizyczna, która jest stroną umowy przyłączeniowej;
- Wnioski o dofinansowanie składane będą z formie papierowej. Można je przesłać np. pocztą, kurierem lub złożyć osobiście w NFOŚiGW;
- Kwalifikacja kosztów od dnia 23.07.2019 (datą poniesienia wydatku jest data opłacenia faktury);
- Projekt nie może zostać zakończony (instalacja przyłączona przez OSD) przed ogłoszeniem naboru, natomiast projekt musi być zakończony na moment składania wniosku o dofinansowanie. To znaczy wnioski mogą być składane po zakupie i montażu instalacji PV, podpisaniu umowy dwustronnej z dystrybutorem energii i zainstalowaniu licznika dwukierunkowego (co jest równoznaczne z zakończeniem inwestycji);
- Wnioskodawca składa wniosek o dofinansowanie, który po zatwierdzeniu staje się umową o dofinansowanie oraz wnioskiem o płatność;
- Do wniosku o dofinansowanie należy załączyć: fakturę za zakup i montaż instalacji PV, dowód zapłaty faktury, dokument potwierdzający instalację licznika dwukierunkowego wraz z danymi identyfikacyjnymi konkretnej umowy kompleksowej (wzór dokumentu zostanie opublikowany wraz z ogłoszeniem naboru na stronach NFOŚiGW);
- Dofinansowanie może być udzielone jedynie na nowe urządzenia (wyprodukowane nie później niż 24 miesiące przed instalacją);
- Projekt nie może dotyczyć wzrostu mocy już wcześniej zainstalowanej instalacji PV;
- Beneficjent zobowiązany jest do zgody na ewentualne przeprowadzenie kontroli instalacji w okresie 3 lat od dnia wypłaty dofinansowania;
- Beneficjent zobowiązany jest do zgody na przetwarzania i opublikowanie swoich danych osobowych (imię, nazwisko, miejscowość, moc instalacji);
- Nie przewiduje się stosowania zabezpieczeń udzielonego dofinansowania.
Przewidziany budżet programu to 1 MLD złotych. Inwestycja musi być ukończona w momencie składania wniosku i liczy się kolejność zgłoszeń a nabór trwa do wyczerpania środków.
Jak informuje Ministerstwo Energii nabór wniosków ma się rozpocząć z końcem sierpnia 2019 roku. Dopłaty będą mogły otrzymać wszystkie instalacje spełniające powyższe kryteria, których koszty zostały poniesione po 23 lipca 2019 r i liczyć ma się data opłacenia faktury.
Wymagane dokumenty do uzyskania dofinansowania:
- wniosku o dofinansowanie (czekamy na publikację wzoru przez NFOŚiGW),
- faktur za zakup i montaż instalacji PV,
- dowód opłacenia faktury
- dokumentem potwierdzającym instalację licznika dwukierunkowego przez OSD.
Przeczytaj również: Nowy termin składania oświadczeń